In: Publications from the Research Unit Transnational Conflicts and International Institutions, Research Area Civil Society, Conflict and Democracy, Social Science Research Center Berlin SP IV 2008-304
Vorwort -- EinfÜhrung -- 1. Einleitung -- I -Theoretischer Bezugsrahmen -- 2. Die Rekonstruktion des demokratischen Verfassungsstaates -- 3. Die Herausforderung der ökologischen Krise: Problemlagen und Spezifìka -- II -Die Ökologische ProblemlÖsungsfÄhigkeit des Demokratischen Verfassungsstaates -- 4. Rechtsstaatlichkeit -- 5. Repräsentative Demokratie -- 6. Pluralismus und Gewaltenteilung -- 7. Mehrheitsprinzip und seine Geltungsbedingungen -- III — Alternativen Zum und im Institutionellen und Normativen Gefüge des Demokratischen Verfassungsstaates -- 8. Globalalternativen als unangemessene Lösungsvorschläge -- 9. Verfassungspolitische Reformvorschläge -- Fazit -- 10. Zur Erneuerung des Vermögens der Begrenzung und Ermöglichung — der ökologisch reformierte demokratische Verfassungsstaat.
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This critique of Sue Donaldson and Will Kymlicka's important book, Zoopolis, asks in what respect humans and animals categorically differ and to what extent this difference counts in a moral sense. Second, the text explains why it is illegitimate to equate human victims of racial discrimination and murder with tormented and killed animals. Finally, it is demonstrated why the conceptual analogies to animals presented in this book, namely 'co-citizens' as a term for animals that live in companionship with humans, 'denizens' for those animals that cross borders between human and natural living spaces, and 'sovereign na-tions' for wild animals, have to be interpreted as overstretched analogies. The main thesis is that the promise of the book – to develop a political theory of animals' rights – remains unfulfilled.
This critique of Sue Donaldson and Will Kymlicka's important book, Zoopolis, asks in what respect humans and animals categorically differ and to what extent this difference counts in a moral sense. Second, the text explains why it is illegitimate to equate human victims of racial discrimination and murder with tormented and killed animals. Finally, it is demonstrated why the conceptual analogies to animals presented in this book, namely 'co-citizens' as a term for animals that live in companionship with humans, 'denizens' for those animals that cross borders between human and natural living spaces, and 'sovereign nations' for wild animals, have to be interpreted as overstretched analogies. The main thesis is that the promise of the book - to develop a political theory of animals' rights - remains unfulfilled.
ZusammenfassungHandelt es sich bei der aktuellen Kirchenkrise um das Versagen einzelner Kleriker oder zeigt sich hier ein Strukturproblem? Gerade die Politikwissenschaft bringt zur Untersuchung dieser Frage eine besondere Kompetenz mit, da eine ihrer wesentlichen Erkenntnisse lautet, dass das Versagen von Individuen immer auch auf eine Fehlkonstruktion des institutionellen Arrangements deutet, innerhalb derer Individuen handeln. Ausgehend von der Diagnose, dass die Kirche sich in einem performativen Selbstwiderspruch befindet, da sie aus der Universalität der Menschenrechte keine Konsequenzen für ihre eigene Sozialgestalt zieht, wird in dem Aufsatz die Verfassungsstruktur der Kirche kritisch untersucht und besonderes Augenmerk auf das Spannungsverhältnis zwischen Gewissensfreiheit und Glaubensgehorsam gegenüber dem Lehramt gerichtet. In einem nächsten Schritt werden die programmatischen Äußerungen Franziskus' auf ihren institutionellen Reformgehalt geprüft. Die Verfasserin schließt mit einem Plädoyer für eine dialogische Binnenarchitektur der Kirche.AbstractIs the current crisis of the Catholic Church a result of the failure of individual clerics or is a structural problem at hand? Due to its special competences, political science lends itself particularly well to an examination of this question, since one of its main insights purports that the failures of individuals always point to a faulty design of institutional arrangements within which individuals must perform. Starting from the diagnosis that the Church finds itself caught in a state of performative self-contradiction, since it has failed to integrate the universality of human rights into appropriate social action within its own structure, the following essay will critically analyse the constitutional structure of the Church and, in particular, examine the tension between freedom of conscience and obedience of faith with respect to the Church magisterium. In a next step Francis' programmatic statements will be tested for their substance as regards institutional reform. The author concludes with a plea for a dialogue-oriented internal Church structure.